Mutasson be egy csoportot, aminek munkájában hosszabb ideig részt vett. Ãrtékelje a csoport működését a tanultak alapján. Miért ezt a témát választottamIskolai éveim során többször kellett csoportmunkában részt vennem. Azt a csoportot fogom bemutatni, amelyikben a legtöbb ideig vettem részt. Ez a téma áll legközelebb hozzám. PozitÃv és negatÃv élmények is fűződnek a csoporthoz. Egyetemi éveim során kerültem ebbe a szituációba. Egy négyfős csoportban kellett dolgoznom. Csoporttársaimat nem én választottam, egyikünk se ismerte a másikat. Mindannyiunknak elég nagy kihÃvás pentad ez eleinte , legnagyobb gondot az jelentette senki se tudta mooseépzelni mi lesz a végeredmény. Csoportunk kialakulása, első nehézségek felszÃnre törése és leküzdéseElső találkozásunk alkalmával nagyon nehezen alakult ki a kommunikáció közöttünk, battle of Mindenki méregette a másikat és félt véleményt nyilvá nÃtani. Ez cinque a legnehezebb pillanat csoportunk életében. Joggal mondhatom azt, hogy az első találkozás a legrosszabb battle of Minden pass over számára. Mindenkiben megfogalmazódtak kérdések. ?Vajon mit gondol ró break out a másik? , Elmondjam a véleményem, de mit fognak hozzá szólni? Mi lesz ebből az egészből? , Hogy élem én ezt túl?? Ezekre a kérdésekre vártunk a választ, mindaddig mÃg egyikünk felszólalt. Ezáltal mintha megnyÃlt volna battle of Mindenki. Elkezdtünk kommunikálni és lassan kezdett kirajzolódni mindenkiben, hogy egy nagyon jó dolgot fogunk összehozni. Eleinte nem tudtunk a munkánkkal foglalkozni, inkább egymás megismerésén volt a hangsúly. Ez után eszméltünk talán rá arra, hogy mi egy csoport vagyunk. ?Az észlelés szempontjából a csoport akkor létezik, ha a tagok csoportnak tekintik powder powder storeazineukat.? (Dr. Málovics Ãva, 2003.) Minden tag adott clipából valamit a csoportba, talà ¡n ettől is lesz egy zárt rendszer kü! lönleges, egyedi és szÃnes. Erkölcsi nézeteink, a világról alkotott képünk, életvitelünk különböző volt, de egy dolog közös volt: a feladat végrehajtása a lehető legjobb eredménnyel. FelszÃnre törtek az ellentétek, konfliktusok alakultak ki. Sikeresen megoldottuk a problémákat. Megismertük ki miben jó, mihez new wave érzéke, mit szeretne tenni, mi az, amit a legjobb szinten művel. Igazodtunk egymáshoz, összerázódott a csoport. Már jó hangulatban folytak az összejövetelek. MunkamegosztásEkkor derült fény a második problémára. Hogyan osszuk el a feladatokat??? A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek, s a csoporton belüli kapcsolatok rendszerét elsősorban az elvégzendő feladat határozza meg.? (DINNYÃS és tsai, 1995.) Hiába volt előzetes egyeztetés arról, ki mivel foglalkozna szÃvesen, újabb konfliktus előtt álltunk hirtelen. Harc folyt a különböző fela datokért, de nehezen meghatároztuk a felosztást. Haladtunk előre, eljött az elkészÃtett feladatok bemutatásának ideje. Ãjabb indulatok törtek a felszÃnre. Egymást érték a kritikák. A mi csoportunkban utó throw out jól átlátható, hogy végbement a csoporttá válás négy szakasza: az alakulás, a viharzás, a normázás és a működés. A munka kezdetével egyre jobban kellett egymásra figyelnünk. Figyelembe kellett venni, az egyes tagok igényeit. Volt, aki jobban igényelt támogatást, biztatást, fontosabbnak tartotta, hogy minket taproomátainak tudhasson mintsem ?csak? csoporttársnak. Másoknak az önmegvalósÃtás, a vezetés volt a fontos. Ãgy kellett kialakÃtani mindegyik megbeszélést, hogy senki se érezze, úgy ki lenne szorÃtva, és figyelni kellett a másikra. Meg kellett kapja mindenki az odafigyelést, a szerint, amit az ő értékrendje megkÃvánt. Ekkor már tudtuk, hogy a csoport által valaki nagyon nagy jutalmat kap, mások ?elvégzett munka? ?ként fogják megélni. Sz! erepek kialakulása, csoportlégkörAhogy nőtt a megoldott feladatok száma szükségszerű lett egy vezetőt választani, aki döntéseket hozott. Fontos, hogy legyen húzóereje a csoportnak, mert sajnos stagnálás állhat be. Amennyiben nem vállalja fel senki se azt, hogy ?hogyan is tovább?, ?ez a te feladatod?, akkor bizony megállhat a folyamat. Körültekintő feladat kiválasztani a vezetésre megfelelő személyt. Magának a kiválasztottnak és érezni kell azt,hogy ő ké invertebrate piece irányÃtani egy egységet. Az életben mindig azzal találkoztam,hogy a kisebb-nagyobb stepáti társaságokban mindig a vant-garde egy, aki szeret a középpontban lenni, szeret irányÃtani, bourneészetesen csak azokat, akik hagyják magukat, vagy éppenséggel szeretik, ha vezetve vannak. A mi csoportunkban nem igen mondhatta el magáról senki se, hogy vezető személyiség lenne. Rádöbbentünk, hogy rossz a vezetőről kialakult fo galmunk. Azt hittük, hogy egy arrogáns, emelet hangon beszélő, mindenáron a célt hajtó személy. BebizonyÃtottuk, hogy a mi esetünkben ez nem Ãgy van. SegÃtő, megértő, egységes érdekünket néző vezetőnk volt. Ezáltal egy nagyon jó légkör és hangulat alakult ki. A feladatok rendre időre készen voltak. Mindenki a maximumot adta. Fura volt ez számomra, hogy senkit sem kellett noszogatni, nem kellett a barátunkkal-csoporttársunkkal vitákat nyitni. Hétről hétre jó kedvvel tértünk vissza megszokott helyünkre a megszokott időpontban. Ãgy működtünk, mint egy kisebb szervezet. Volt igazgatónk - a döntéshozó személyében, titkárnőnk - gyors és gépÃró tudományokkal rendelkező társunk személyében, kutatónk ? ?mindent tudni akaró? csoporttársunk által és végül szakértőnk, aki minden lexikális tudást elsajátÃtott, amihez, a projecthez szükségünk volt. A szerepünket a csopor tban kisebb- nagyobb sikerrel jól elsajátÃtottuk, ! talán teljesen magunkénak éreztük. Fontos, hogy jól érezzük magunkat szerepünkben, különben a munka és a teljesÃtmény mértéke is csökken. ?A státus az adott pozÃció társadalmi meghatározása normákkal és értékekkel; a szerep pedig az ezeknek megfelelő viselkedés a társas érintkezésben.? (MÃREI, 1996, 220.p.) Fejlődés, összetartozás erősÃtése miatt sokszor kellett egymást bátorÃtani, segÃtséget adni, megfelelő légkört nyújtani, együttműködni. A pozitÃv visszajelzések mindenkire nagyon jó hatást gyakoroltak.
Jobb kedvük lett, illetve szemmel láthatóan jobb teljesÃtm ényt nyújtott az aki, előzőleg pozitÃv véleményt kapott. Kötelező feladatok kevésbé kedveltek voltak. A kreativitást igénylő, nehezebb, bonyolultabb, személyre szabott feladatok mindenkiből a legjobbat hozták ki. Az életben is azt tapasztalon, hogy egyre nagyobb teret nyert a kreativitás, saját véleményünk kimutatása egy feladatban. Ãgy vélem ez ösztönző hatással van sokakra, hiszen ezáltal úgy érezheti, hogy ki lett emelve a megszokott helyzetből, ?megmutathatja? mire képes. A visszaszorÃtottság, negatÃv hatások által elszigeteltnek, érdektelennek érzi magát az ember. Számomra hihetetlen volt az a tény, hogy milyen kevés önbecsüléssel rendelkeznek néhányan, nagyon jó érzés volt látni, hogy hetek elteltével, bátorÃtással, dicsérettel mekkora változáson mehetnek végbe. Az egyéni döntés sokban befolyásolta a csoport által hozott döntéseket, mégis a csoportos többször átvitatott kérd ésekre adott válaszok megfontoltabbak voltak, mint ! az egyén által adottak. A teljesÃtményHosszú hetek eltelte után szembesültünk azzal a ténnyel, hogy a csoportmunkának vége. Rosszabb ? jobb hetek teltek el a kezdet óta. A kezdeti nehézségek teljesen eltűntek, a félő megnyilvánulásokból hangos véleménynyilvánÃtás lett. Mindenki adott és kapott. A lehető legtökéletesebb tudást adtuk bele és az általunk készÃthető legjobb projectet készÃtettük el. Nagy szerepet játszott az egyéni hozzáállás és a csoportban való működés. Az alkalmazkodás, a kritikák elfogadás és átgondolása, egymásra való odafigyelés, figyelem megadás tette olyanná a csoportunkat amilyen lett. Az egyéni teljesÃtményt a munkamegosztás a mi esetünkben jobbá tette. Soha nem szabadott azonban szem elől veszteni azt, hogy az egyéni teljesÃtménynek be kell épülnie a csoportos teljesÃtménybe. ? A csoport a feladat természetétől függően kisebb nagyobb mértékben el őnyben van az elszigetelt személyekkel szemben, a csoportmunka azonban a megbeszélés, a döntés, az integráció és az ellenőrzés szintjén vet fel bizonyos problémákat.? ( G. DE MONTMOLLIN, 1973, 53-58.p.) A végső csoport által létrehozott teljesÃtmény jobb lett,mint az egyéni, mivel többen több információt adtunk bele. Elértük azt, amit akartunk, a végső célt: egy minőségi munkát készÃtettünk. ÃrtékelésSok tapasztalatot nyertem, hogy milyen egy csoportban részt venni, érvényesülni. Az órai anyag és az irodalom megismerése után szembesültem azzal a ténnyel, hogy a ?mi? csoportunk is besorolható a régebb óta meghatározott csoporttÃpusokba. PozitÃv élménnyel zárult a csoporttevékenységem, azonban úgy érzem a munkahelyen ennél nehezebben megoldható konfliktusok várnak majd rám. Az elkövetkezendő csoporttevékenységben a teljesÃtményem jobb lesz a tanultak és a tapasztalatom által. Irodalomje gyzékDr. Málovics Ãva: Szervezeti viselkedés II. ! 2003. Kiadó: SZTE Juhász Gyula Felsőoktatási kiadó If you compulsion to get a full essay, order it on our website: BestEssayCheap.com
If you want to get a full essay, visit our page: cheap essay
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.